Financiële taal nog steeds te ingewikkeld

Consumenten verwachten met eenvoudige en relevante informatie meer financiële zekerheid te krijgen.

‘Hoe ik denk over verzekeren: saai, ingewikkeld, ondoorzichtig’. ‘Verzekeren betekent voor mij veel onduidelijkheid. Voorwaarden zijn in een voor mij onduidelijke taal.’ Dat zijn uitspraken uit het kwalitatieve onderzoek dat in opdracht van Delta Lloyd Groep* is uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat consumenten financiële taal nog steeds te ingewikkeld vinden. Dit ondanks inspanningen die door de financiële dienstverleners zijn gedaan. Zoals het herschrijven van brieven en brochures in begrijpelijke taal en het vereenvoudigen van producten. Delta Lloyd start een campagne om samen met klanten financiële zaken begrijpelijker te maken.

Ook andere onderzoeken wijzen uit dat financiële informatie nog steeds moeilijk te begrijpen is. Uit recent onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid uitgevoerd door TNS Nipo blijkt dat bijna de helft van de deelnemers (49%) het er wel over eens is dat pensioeninformatie te ingewikkeld is. Slechts een kwart van de deelnemers (25%) vindt dat niet.

Harry van der Zwan, directeur Marketing & Verkoop van Delta Lloyd: ‘Als het over financiën gaat, lijkt het nog steeds te vaak alsof er een vreemde taal gesproken wordt. Dit ondanks goede initiatieven die de financiële branche de afgelopen tijd heeft genomen. Klanten kunnen terecht op www.deltalloyd.nl/kritisch. 
Daar vinden ze onder andere het financiële ABC, kritische vragen met de bijbehorende antwoorden en een online spel om het pensioenbewustzijn te vergroten. Ook leggen we in verschillende video’s duidelijk uit hoe het zit met het aflossen van je hypotheek en waar je op moet letten bij je pensioen. Daarnaast kunnen klanten via Twitter en Facebook vragen stellen en ons tips geven over hoe wij financiële zaken begrijpelijker kunnen maken. Wij willen samen met onze klanten verder werken aan eenvoudige en begrijpelijke financiële communicatie en producten. Want alleen als je het begrijpt, kun je kritisch zijn op het juiste moment en de juiste beslissingen nemen voor financiële zekerheid.’

In de geïntegreerde en cross-mediale campagne staan hypotheken en pensioen centraal. De campagne wordt ondersteund met onder andere tv– en radiocommercials, online en social media elementen.

GEEN REACTIES