DGA: verzekerd pensioenkapitaal wel of niet overdragen aan eigen BV?

© Pixabay.com

Het overdragen van verzekerd pensioenkapitaal door de DGA aan zijn BV voor 2017 is niet altijd de beste oplossing, aldus Aegon Adfis.

Vanwege het wetsvoorstel Wet uitfasering pensioen in eigen beheer, overwegen DGA’ s en hun adviseurs om het verzekerde pensioenkapitaal nog in 2016 over te dragen aan hun BV. Of dit ook de beste oplossing voor de DGA hangt af van verschillende factoren.

Fiscaal
Wanneer de DGA verwacht dat hij met de overdracht van het pensioenkapitaal de (belasting)korting krijgt wanneer hij besluit tot afkoop komt hij bedrogen uit, stelt Aegon Adfis. ‘De belastingkorting geldt niet voor het in 2016 overgedragen het verzekerde pensioenkapitaal aan de eigen BV. De waardeoverdracht vanuit een volledig- of bepaald verzekerd pensioen leidt bij de BV waarschijnlijk tot heffing van extra vennootschapsbelasting.’

Financieel
De overdracht van het verzekeringskapitaal aan een BV kan volgens Aegon Adfis vanuit het oogpunt van rendement onvoordelig zijn. ‘De DGA kan wellicht geen aanspraken meer maken op de afgesproken garantiekapitalen en/of winstgaranties. En dan is het maar de vraag of hij in eigen beheer meer rendement maakt dan het garantierendement.’

Wat wil de DGA?
Aegon Adfis waarschuwt dat door de overdracht van het verzekeringskapitaal de DGA voor zijn ouderdoms- en nabestaandenpensioen weer volledig afhankelijk wordt van de BV. ‘Past dat bij de risicobereidheid van de DGA? Is die risicobereidheid groter geworden sinds hij de pensioenverzekering sloot? Zo niet, dan is overdracht naar eigen beheer misschien niet de beste oplossing voor de DGA.’ Daarnaast is belangrijk wat de partner van de DGA wil omtrent de waardeoverdracht.

Situatie van de BV
Door overdracht van het pensioenkapitaal verbetert de liquiditeit van de BV maar volgens Aegon Adfis neemt het risico van de DGA met betrekking tot zijn oudedags- en nabestaandenvoorziening toe. ‘Uit het oogpunt van rendement kan het voordelig zijn om bij pensionering van de DGA in plaats van een pensioen aan te kopen bij een verzekeraar de uitkering door de BV te laten doen.’

Complex
Als het enige argument is dat overdracht naar eigen beheer alleen nog in 2016 mogelijk is, dan is het twijfelachtig of dit het beste advies is, concludeert Aegon Adfis. ‘Een eventuele aansprakelijkheidstelling van de adviseur is dan niet ondenkbaar. Aangezien overdracht van verzekerd pensioenkapitaal aan de eigen BV complex is, is een gedegen pensioenadvies aan de DGA noodzakelijk. Al was het alleen maar om later aansprakelijkheidsclaims te voorkomen.’