Daar moeten levensverzekeraars voor DNB over vier jaar staan

DNB legt nadruk op eenvoudige en minder fiscaal gedreven producten aangeboden in een geconsolideerde markt.

Het wekt geen verbazing dat DNB herstel van vertrouwen als eerste uitdaging noemt. “Vertrouwen is een essentiële grondstof voor verzekeraars. Dat geldt in het bijzonder voor levensverzekeraars, die producten verkopen met een lange contractduur, waarbij het vooruitzicht van een uitkering voorafgegaan wordt door jarenlange premiestortingen.”

DNB ziet transparantie en het vermijden van onnodige complexiteit als een goede remedie. Ook zullen levensverzekeraars hun bedrijfsmodel minder kwetsbaar moeten maken voor veranderingen in de fiscale regelgeving.” Dit vereist leiderschap en innovatiekracht van de sector.”

Waar moeten verzekeraars over vier jaar staan? Niet alle verzekeraars zullen positief reageren op de door DNB gewenste positionering: “Verzekeraars brengen eenvoudige en transparante producten op de markt die voorzien in een behoefte van de klant. De AFM oordeelt positief over deze producten. De klantgerichtheid van verzekeraars betaalt zich geleidelijk uit in een opgaande lijn van vertrouwensindicatoren.”

Nu DNB de komende vier jaar gaat focussen op de eenvoud van producten lijkt het verstandig om de discussie daarover die zo nu en dan tussen Verbond en Consumentenbond gevoerd wordt meer diepgang te gaan geven in een breder perspectief. DNB noch consumentenorganisaties maken een begin met het trekken van de scheidslijn tussen eenvoud in de vorm van duidelijkheid en eenvoud in de vorm van aanbodarmoede. Terwijl dat onderscheid toch eerst in beeld gebracht zou moeent worden.

Consolidatie

Consolidatie ziet DNB als tweede uitdaging. “Verzekeraars kunnen het omzetverlies in individuele levenpolissen compenseren door het aanboren van aanpalende markten, zoals die voor pensioenen, bankproducten en de buitenlandse verzekeringsmarkt. Dit is echter niet eenvoudig en vergt behoedzaamheid en focus. Kostenreductie is daarom onvermijdelijk. Het potentieel voor kostenreductie door efficiencyverhoging is substantieel, met name op het terrein van ICT-systemen, maar het is in de praktijk niet eenvoudig om dit potentieel te realiseren. Dit impliceert dat schaalvergroting door consolidatie een belangrijk alternatief is. Ook portefeuille-overdracht aan gespecialiseerde run-off-partijen kan helpen de kosten te reduceren.”

DNB constateert dat grote fusies en overnames vooralsnog echter zijn uitgebleven. “Een van de redenen is de aanhoudende onzekerheid over de mogelijke toekomstige claims in verband met in het verleden verkochte beleggingsverzekeringen. De betrokken instellingen moeten daarom alles in het werk stellen om kwetsbare klanten te activeren en om de onzekerheid over dit claimrisico te verminderen.

Waar moet de sector over vier jaar staan?

“De verzekeringssector moet ver gevorderd zijn in het realiseren van een consolidatie- en efficiencyslag. Er zijn gesloten portefeuilles overgedragen aan gespecialiseerde partijen. Verzekeraars hebben daarnaast een modernisering en rationalisatie van hun ICT-systemen weten door te voeren. Kostenniveaus zijn hierdoor aanmerkelijk gedaald en de winstgevendheid is verbeterd.” Zo ziet DNB de gewenste positie voor zich.

En de gewenste situatie met betrekking tot bufferherstel en risicobeheer?

“Verzekeraars en toezichthouders werken binnen een risicogebaseerd toezichtkader (Solvency II). Dit kader heeft geleid tot het versterken van de buffers en tot aanzienlijke vorderingen in het professionaliseren van het risicobeheer. Verzekeraars geven alleen marktconforme rendementsgaranties af en zetten geen producten in de markt met een negatieve waarde. Verzekeraars hebben door middel van de ORSA voortdurend inzicht in de risico’s en de daaruit voortvloeiende kapitaalbehoefte en betrekken de uitkomsten bij de besluitvorming.”

GEEN REACTIES