Bedrijven profileren zich door géén pensioen aan te bieden

Veel bedrijven voelen een verplichte afdracht voor pensioen als afbreukrisico en benadrukken keuzevrijheid in vacatureteksten.

Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group. Deze bedrijven spelen in op de waarde die veel jongeren aan pensioen hechten. Die is namelijk zeer gering.

Voor maar 1 op de 3 jongeren onder de 30 jaar hoort de pensioenregeling tot de 5 belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Bij de dertigers is dat 38 procent, nog steeds 15 procent minder dan het Nederlands gemiddelde, en minder dan de scores voor arbeidsvoorwaarden als ‘meer vrije tijd’ en een dertiende maand.

Geert-Jan Waasdorp, ceo van de Intelligence Group: “Er is in de markt soms zelfs al sprake van een tegenreactie. Dat wil zeggen dat werkgevers, met name start-ups en (jonge) ICT-bedrijven zich profileren door juist géén pensioenregeling aan te bieden. In vacatureteksten en op de website wordt dan juist de keuzevrijheid van de werknemer benoemd. ‘Als je wilt sparen voor een pensioen, kan dat. Als je pensioenadvies wilt, betalen we dat. Maar het is jouw geld en jouw keuze. Wij betalen onze bijdrage aan jouw pensioen middels een opslag op je salaris.’ Voor veel bedrijven, die te maken hebben met een verplichte afdracht in het pensioenfonds, is het pensioen zelfs een afbreukrisico geworden. De verplichte afdracht kan dusdanig hoog zijn, dat de bruto/netto berekening onaantrekkelijk wordt. Zo kan een verplichte pensioenregeling zelfs een showstopper worden indien dat het netto salaris te veel negatief beïnvloedt.

Waasdorp ziet sowieso dat de weinig flexibele pensioenregelingen het moeilijk hebben in de huidige tijdgeest. “Behalve de scepsis onder twintigers en dertigers over de opbrengst als ze zelf oud zijn, passen collectieve en verplichte pensioenregelingen ook niet goed in een tijd van keuzevrijheid en individualiteit. Werknemers hebben steeds vaker meerdere werkgevers in korte tijd, werken soms een tijd als zzp’er of in hybride contractvormen. Pensioenvoorzieningen zijn hier helemaal niet op ingericht en veelal zijn de administratieve kosten en lasten groter dan de kans om ooit iets terug te zien van het ingelegde geld.”

Op de website van Intelligence Group een staatje met voor werknemers in diverse leeftijdsgroepen belangrijkste arbeidsvoorwaarden.

Bij werknemers tot 50 jaar staat de reiskostenvergoeding op nummer één. Alleen de 50-plusswers vinden de pensioenregeling het belangrijkst