Adviseur, maak keus welk merk je wil uitstralen

Adviseurs kunnen hun marktpositie versterken door zich beter te profileren. Denken dat een bekend merk ook een sterk merk is, is een illusie.

Dit zei Marc van Eck tijdens de door Legal & General, Movir, Nh 1816 en ONVZ georganiseerde masterclass ‘De financieel adviseur als sterk merk’.

Van Eck: “Er is een misverstand dat een bekend merk gelijk staat aan een sterk merk. Dat is echt onjuist. Een sterk merk is een merk waar de klanten een dienstverlening aantreffen die ze verwachten en waar ze met anderen op positieve wijze over praten”. Marc van Eck behandelde 8 hoofdtypologieën van financieel adviseurs. Van Eck: “Het is belangrijk dat u een bewuste keuze maakt tot welk typologie u behoort en dit dan consequent doorvoert in alle uitingen van uw kantoor”.

Straal één typologie uit

Als typologieën noemt hij de avonturier, leider, regisseur, specialist, beschermer, verzorger, de hartelijke en de levenlustige. In de adviseurswereld zijn al deze types vertegenwoordigd.

““Het geeft aan dat uw sector sterk verschillende soorten adviseurs kent, maar als klant moet ik die verschillen wel kunnen herkennen. En voor u is het belangrijk dat uw klanten die dienstverlening krijgen die ze verwachten, omdat ze u tot een bepaalde typologie rekenen. Straalt u in uw uitingen meerdere typologieën uit, dan is de kans op teleurgestelde verwachtingen bij uw klanten het grootst. Dus maak een keuze en voer die dan consequent door in zaken als de buitenkant van uw kantoor, de entree, de begroeting, de afhandeling van klachten, de dresscode binnen de organisatie, de brochures en advertenties en de homepage van de website.

 

Keuzen maken en consequent zijn, zijn de voorwaarden om te werken aan een sterk merk.”

Professionaliseer de nevendiensten

Oud ING-topman Jan Hommen sprak de verwachting uit dat de markt van klassieke financiële producten in de komende jaren niet sterk zal toenemen. Maar individuele ondernemers kunnen door excellente dienstverlening ook in een krimpende markt nog groeien. Hij gaf de aanwezigen in overweging om na te denken over verbreding van dienstverlening. “Veel adviseurs verrichten af en toe nevendiensten. Professionaliseer deze nevendiensten.” 59% van de aanwezigen ziet professionele verbreding van hun dienstverlening inderdaad als een interessante optie voor hun onderneming.

GEEN REACTIES