Verzekeringsadviseur blijft belangrijke schakel

De meeste consumenten vinden ondersteuning door een onafhankelijk financieel adviseur waardevol, waar het gaat om het bepalen van het te verzekeren bedrag en passend houden van de verzekering bij veranderingen in de persoonlijke situatie van de klant. Ook in situaties waarin de klant vooraf zelf informatie inwint. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Legal & General.

Legal & General heeft GfK in februari van dit jaar onderzoek laten doen naar de opvattingen van consumenten over hybride klantbediening bij het afsluiten van overlijdensrisico-verzekeringen. Van de consumenten die in de afgelopen periode een overlijdensrisicoverzekering hebben afgesloten in de markt, heeft 61% dat gedaan na een face-to-face gesprek met een adviseur of na een telefonisch of online contact met een adviseur. Daarmee blijkt de financieel adviseur nog steeds het belangrijkste afsluitkanaal te zijn voor consumenten om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten.

Wel blijken consumenten bij de overlijdensrisicoverzekering massaal zelf algemene informatie in te winnen via internet bij vergelijkingssites en bij de sites van verzekeringsmaatschappijen. Bijna 80% van de klanten oriënteert zich actief op Internet. Ook het maken van vergelijkingen tussen de verschillende aanbieders voeren veel consumenten zelf uit via vergelijkingssites. Maar toch vindt 62% van de respondenten het (heel) belangrijk om daarnaast onafhankelijk advies te krijgen over vooral het te verzekeren bedrag zodat dit goed aansluit bij de persoonlijke situatie. Bij hoger opgeleide consumenten met veelal hogere inkomens is deze behoefte zelfs nog iets groter.

De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd in een webinar, welke nog te zien is op www.beschermingspakket.nl.

(Bron: Legal & General)