Uniseks tarieven, dus uniseks adviezen?

Vrouwen hebben behoefte aan een “eigen” benadering.

Vanaf 21 december 2012 ziet de wereld van levensverzekeringen er anders uit. De uitzonderingspositie die de Raad van de Europese Unie eerder aan levensverzekeraars had toegekend, is dan vervallen:

man en vrouw zijn vanaf dat moment voor nieuwe verzekeringscontracten gelijk.

Glazen plafond doorbroken

Recent zijn de laatste sterftecijfers weer gepubliceerd. Mannen lopen weliswaar iets in, maar nog altijd ligt de levensverwachting van vrouwen zo’n 5 jaar hoger. Voor een risicoverzekering betekende dit voor vrouwen een lagere premie. Maar dat verschil is nu verleden tijd. Naar alle verwachting wordt de premie voor vrouwen duurder. Maar in de uitkeringsfase is het effect positief: vrouwen kunnen een hogere lijfrente aankopen. Is dit dan toch het effect van het gevecht om het glazen plafond?

Wellicht moeten wij vrouwen hier gewoon blij mee zijn. Dit is het eind van een doorlopende discussie!

Het is de financiële sector nu gewoon opgelegd: vrouwen zijn gelijk aan mannen!

Nieuwe prijzenslag

Wat betekent deze wijziging voor u en uw relaties?

In de markt zal dit ongetwijfeld leiden tot een nieuwe prijzenslag. Alle verzekeraars zijn druk met de laatste voorbereidingen. Geleidelijk druppelen de nieuwe tarieven de markt op. En waar u op zoek gaat naar een nieuwe top-3, zullen de vergelijkingssites hun ‘traffic’ ongetwijfeld de komende maanden zien toenemen.

Maar wat betekent deze sekseneutraliteit voor uw praktijk? Heeft deze wijziging ook consequenties voor uw advies? Is deze sekseneutraal, of maakt u daarin verschil tussen man en vrouw?

‘Vrouwenadvies’

Even surfen op het web, levert al snel voldoende redenen om onderscheid te maken tussen een

‘mannen- en vrouwenadvies’. Ik deel ze graag met u:

  • Vrouwen laten bij hun keuzes hun intuïtie een grote rol spelen: er moet éérst een goed gevoel ontstaan voordat ze een goede keuze maken.
  •  Vrouwen vinden integriteit van groot belang en deinzen terug bij een té verkoopgericht advies.
  • Vrouwen zijn behoudender in financiën.
  • Vrouwen hebben meer oog voor het geheel. Ze hebben behoefte aan inzicht en willen daarom graag een totaal overzicht van hun financiën.

En wist u dat de kans op resultaat bij ’vrouwelijk advies’ ook bewezen groter is?

• Vrouwen hebben steeds meer financiële verantwoordelijkheid, maar hun financiële kennis blijft achter op deze ontwikkeling. Aan advies hierin is dan ook zeker behoefte.

• Vrouwen zijn voorzichtig en niet te trots om aan de bel te trekken. Als ze de financiële vaktaal niet begrijpen of advies nodig hebben, zullen ze daar zeker naar op zoek gaan.

• Vrouwen geven bij het sluiten van een overlijdensrisicoverzekering de voorkeur aan persoonlijk advies (boven internet) en vertrouwen bovendien relatief vaker op dat advies (VB 3 september).

Maak (het) verschil!

Kortom, het mag duidelijk zijn: er liggen voor u kansen genoeg! Kansen om de handschoen, die levensverzekeraars verplicht moeten laten liggen, op te pakken.

Vrouwen hebben behoefte aan een ‘eigen’ benadering als het gaat om financiële keuzes.

Zorgt u met uw kennis, integriteit, maar vooral inlevingsvermogen voor toegevoegde waarde?

Gonny Dunnink,

Hoofd Customer Services

Legal & General Nederland

Dit artikel is verschenen op de blog-site ‘ Over waarde‘ van Legal & General

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER