Energielabel voor motorrijtuigen ?

For English version, please choose this LINK

Het is evident dat er iets bedacht moet worden om de uitstoot van CO2, Stikstof (zowel in de industrie, de landbouw als het verkeer) en luchtverontreiniging tegen te gaan.
Het heeft m.i. volstrekt geen zin als wij alleen in Nederland slagen in het terugdringen daarvan.

Dus moeten wij in  Nederland iets bedenken dat heel eenvoudig en snel mondiaal kan worden doorgevoerd.

VOORBEELD
Met een besparing van 40 % op vloeibare fossiele brandstoffen- zou zeker – weten mondiaal effect kunnen worden bereikt.

40% besparing met 80 op de teller
Voor wie dat eens wil proberen : Vul uw tank eens maximaal vlak voor u een rit van minimaal 100 km gaat rijden.
Vul uw tank weer bij na aankomst.

Rijdt nu eens terug met een snelheid van 80 km exact.
Bij thuiskomst de tank weer helemaal vullen.
Vergelijk nu eens het aantal liters brandstof met het eerste bonnetje.
En u ziet hoeveel brandstof u had kunnen besparen op de heenweg.

Zij die onnodig maximaal stikstof en CO2 blijven produceren, maken de wereld opzettelijk kapot.
Dus bij deze een oproep om samen aan de slag te gaan met het invoeren van een energielabel voor alle motorrijtuigen.

Voorstel dat werkt:
Al 12 maanden worden de actualiteitenrubrieken gedomineerd door Corona.
Nauwelijks aandacht voor het prominentere klimaatprobleem en het effect van de fossiele brandstoffen.

Milieulabel voor auto’s
De maximum snelheid is vanwege Corona en de stikstofproblematiek verlaagd naar 100 km op de snelwegen.
Ook voor elektrische auto’s die niet eens stikstof produceren.
En ook voor zeer zuinige auto’s die weinig stikstof of CO-2 produceren.
Dat is natuurlijk onzin.

Asocialen naar de kant
Overkomt het u ook zo vaak dat u zich netjes aan de voorgeschreven snelheid houdt en dat u vervolgens achterop wordt gereden door iemand die met lichtsignalen duidelijk maakt dat u moet oprotten?
Het overkomt mij regelmatig.
Recent nog op de A1, een tweebaans rijksweg. Ik passeerde met 102 op de teller een kolonne vrachtwagens die netjes 80 reed.

Kwam er weer eens zo’n zenuwlijer op mijn bumper hangen. Gesticulerend dat ik moest oprotten.

  • Groot licht !
  • Richtingaanwijzer naar Links.
  • Zwaaiend met zijn armen.

Na een paar minuten had ik een gaatje gevonden tussen de vrachtwagens. Nadat de zenuwlijer mij even stevig had gesneden, vloog hij met 150 of zo naar de horizon.
Gelukkig reed ik inmiddels 80.
Dergelijke automobilisten zijn stikstof-producenten optima forma. Ik wil er voor pleiten dat alle auto’s aan de achterzijde worden voorzien van een energielabel, op grond waarvan hen rechten op een rijbaan worden toegewezen.

verplichte snelheden per rijbaan.

Een milieulabel voor auto’s en die moeten dan met een verplichte snelheid rijden :
En zodra er meer banen zijn, dan is er dus ook ruimte voor auto’s met label 110 of 120.
1) Vrachtwagens en auto’s met aanhanger op baan rechts (80 km)
Vervuilende auto’s ook op de rechter baan (label = 80)
2) Schonere auto’s op de 2e baan, waar iedereen 90 moet rijden
3) Nog schonere auto’s op de 3 baan, waar iedereen 100 moet rijden
4) Electrische auto’s en buitengewoon schone auto’s op de 4e baan, waar iedereen 110 moet rijden.

Het verdelen van de auto’s kan zo ook heel eenvoudig worden geregeld.
20 % van de auto’s krijgen label F = 80 op baan 1 rechts
20 % van de auto’s krijgen label E = 90 op baan 2
20 % van de auto’s krijgen label C = 100 voor baan 3
20 % van de auto’s krijgen label B = 110 voor baan 4 (als die er is)
20 % van de auto’s krijgen label A = 120 voor baan 5 (als die er is)

Daar waar u een afslag naar rechts wilt nemen, zult u moeten invoegen naar een rijbaan met een lagere snelheid.

Alle rijbanen max. 80 km, zodat men van rijstrook kan wisselen voor andere richtingen

Daar waar u wilt kiezen voor een route die naar links gaat, geldt voor alle rijbanen een snelheid van 80 km per uur. Dat komt de verkeersveiligheid ten goede.
Omdat iedereen dezelfde snelheid zal (moeten) rijden, kunnen de individuele rijstroken
ook meer verkeer aan en files als gevolg van verkeersongevallen behoren tot het verleden.

Op veel Rijkswegen zijn regelmatig extra rijstroken beschikbaar d.m.v. spitsstroken.
Dus dan is er altijd wel een snelle baan vrij voor auto’s met labels A,B en C.

Waarom een verplichte snelheid per rijbaan ?
Als iedereen op de rijbaan dezelfde snelheid rijdt, dan is het brandstofgebruik efficiënter.
Mijn ervaring is dat 40% besparing haalbaar is.
Je kunt ook niet meer rechts ingehaald worden of links.

Momenteel is er sprake van een soort wild west toneel op de rijkswegen.

En als het ook geen zin heeft om anderen te dwingen om opzij te gaan, dan heb je ook geen andere keus dan de juiste snelheid rijden.

Zoals het nu is:
Met 130 of 160 op de teller razen asocialen iedereen links of rechts voorbij.
Deze lieden hebben schijt aan de stikstofproblematiek en verkeersregels lappen zij aan hun laars.
Zij veroorzaken ook nog eens aanrijdingen en files met hun rijgedrag.
En als auto’s dan in de file staan, verbruiken zij nodeloos brandstof.
Afschaffen subsidies
Ik verwacht dat de belangstelling voor het aanschaffen van zuinige auto’s een enorme impuls krijgt, zodra vervuilende auto’s gelabeld worden met 80,90 resp. 100 km.
En als ik mijn auto’s zou inruilen voor elektrische modellen, dan worden mijn vieze auto’s
meteen geëxporteerd naar Afrika of Azië. Dus in praktische zin ontstaat er dan nog meer uitstoot : die van het fabriceren van mijn nieuwe auto’s.

Subsidies voor elektrische auto’s kan maar beter direct afgeschaft worden : dus dat is ook een financiële bijdrage voor de minister van Financiën.
En als u denkt dat ik voor eigen parochie preek, dan heeft u het mis.
Ik bezit twee auto’s en beiden zouden – zo verwacht ik – nooit meer harder mogen rijden dan 80.

Kans op mondiale navolging
Als dit systeem in Nederland een succes blijkt te zijn, dan volgen er mondiaal talloze landen die ons voorbeeld zullen volgen.
En alleen als alle landen meedoen, krijgen wij het klimaatprobleem mondiaal onder de knie.

 

 

GEEN REACTIES