Meerderheid vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

tachtig procent vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiele instellingen

Een grote meerderheid van tachtig procent van de Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door advertenties van financiële instellingen zoals verzekeraars en hypotheekadviseurs. Ook zegt 35 procent van de vrouwen dat deze bedrijven onvoldoende rekening houden met hun kennis van financiële zaken. Dat schrijft VVP naar aanleiding van een onderzoek van Dazure onder 1.063 Nederlandse vrouwen van 30 jaar en ouder.

Informatie is onvoldoende toegankelijk
Volgens het onderzoek is het probleem dat de reclames voor financiële producten niet aansluiten op het kennisniveau van de ondervraagden. Dit geldt voornamelijk voor praktisch geschoolden: 44% geeft dit aan. Middelbaar opgeleiden (34%) en hoogopgeleiden (26%) kennen dit probleem minder. “Financiële zaken hebben over het algemeen een redelijk stoffig imago”, zegt Indra Frishert, eigenaar en medeoprichter van productontwikkelaar Dazure. “Het helpt ook niet als mensen tijdens hun zoektocht naar de juiste hypotheek of verzekering overladen worden met allerlei moeilijke termen en ellenlange verplichte adviesrapporten. We zien dat veel mensen afhaken omdat ze geen zin en tijd hebben om zich er doorheen te worstelen. Aanbieders zouden er goed aan doen om hier rekening mee te houden. Als het onderwerp toegankelijker wordt, gaan meer mensen zich er in verdiepen.”

Vereenvoudigen is nodig
Frishert zegt verder: “Het doel van reclame is het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep. Het toevoegen van plaatjes of uitleg middels een stappenplan kan al helpen om complexe zaken beter begrijpbaar te maken.” Dat het nodig is de informatie te vereenvoudigen, blijkt duidelijk uit het onderzoek. Twee derde van de vrouwen beaamt dit.

Mannenzaak
De ondervraagden wijten het gebrek aan kennis aan de aandacht die tijdens hun jeugd aan persoonlijke financiën is besteed: 35 procent vindt dat dat te weinig was. Het gevolg daarvan zou zijn dat het vrouwelijke kennisniveau van geldzaken over het algemeen lager is dan van mannen. Frishert: “Van oudsher worden geldzaken toch vooral als een mannending beschouwd, terwijl het belangrijk is dat iedere volwassene zijn eigen geldzaken kan regelen. Ook hier geldt ‘jong geleerd is oud gedaan’. Door meer oog te hebben voor financiële kennis tijdens de opvoeding, wordt de kans kleiner dat mensen later in hun leven voor onaangename financiële verrassingen komen te staan.”

Onderzoek DNB
Onderzoek van De Nederlandsche Bank bevestigt het beeld dat vrouwen minder financiële kennis hebben dan mannen. Uit een in maart van dit jaar gepubliceerd onderzoek blijkt dat ruim een derde van het verschil in financiële kennis tussen mannen en vrouwen wordt veroorzaakt door een lager vertrouwen van vrouwen in de eigen kennis en dat dat invloed heeft op de beslissingen die ze nemen. Volgens de onderzoekers is de combinatie van minder kennis en minder vertrouwen in de eigen kennis er grotendeels de oorzaak van dat vrouwen bijvoorbeeld minder vaak beleggen dan mannen.

DNB geeft aan dat het cruciaal is om financiële kennis en het vertrouwen hierin te vergroten. Iemands financiële kennis heeft niet alleen invloed op de keuze om te gaan beleggen, maar ook op andere belangrijke beslissingen, zoals hoe iemand omgaat met schulden en de opbouw van vermogen voor na pensionering. “Op basis van de nieuwe inzichten is duidelijk dat financiële educatie zich niet alleen moet richten op feitelijke kennis, maar ook op financieel gedrag, inclusief vertrouwen in de eigen kennis”, aldus onderzoeker Maarten van Rooij van DNB.

Bron: VVP

GEEN REACTIES