Formule 1-fans vaker betrokken bij verkeersincidenten

@Pexels Chris Peeters

Formule 1-fans hebben een andere zelfperceptie van hun kwaliteiten als autobestuurder dan andere chauffeurs van voertuigen. Zo verschilt hun rijgedrag en is hun houding ten opzichte van autorijden ogenschijnlijk zelfverzekerder. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van verzekeraar Interpolis.

Over het algemeen laten Formule 1-fans een zelfverzekerde, avontuurlijke rijstijl zien in vergelijking met anderen, zo wijst het onderzoek uit. Daartegenover laten mensen die minder gecharmeerd zijn van ronkende bolides wiens coureurs wedijveren het snelst hun rondjes te rijden zich minder snel beïnvloeden door externe factoren zoals het weer of een gesprek in de auto.

Het diepgravende onderzoek toont tevens aan dat Formule 1-fans vaker meer dan één keer iets geraakt hebben tijdens het manoeuvreren (3 procent). Bovendien zijn ze vaker achterop een andere auto gereden (3 procent). Dit benadrukt volgens de onderzoekers de noodzaak van bewust rijgedrag. Om die reden roept de verzekeraar automobilisten op bewuster aan het verkeer deel te nemen.

De onderzoekers hebben verder uitgezocht dat Formule 1-fans zichzelf significant hoger inschatten als goede bestuurder dan zij die op zondag niet opgewekt opstaan om half vijf in de morgen om met verhit gezicht, gehuld in de Nederlandse driekleur, de capriolen van Max Verstappen te volgen, maar zich liever nog eens omdraaien. De Formule 1-fans geven zichzelf namelijk gemiddelde een score van 8,1 voor ‘goede bestuurder’, ‘veilige bestuurder’ en ‘ervaren bestuurder’. De onderzoekers bestempelen deze uitkomsten als ‘indrukwekkend’.

De onderzoekers van Interpolis zijn nog dieper in de materie gedoken en hebben kunnen aantonen dat Formule 1-fans overtuigd zijn van hun kwaliteiten achter het stuur en denken dat anderen deze ook erkennen. Formule 1-fans voelen zich over het algemeen comfortabeler tijdens het autorijden, ongeacht de verkeerssituatie of hun gemoedstoestand. Opmerkelijk is volgens de onderzoekers dat ze zich in vergelijking met chauffeurs die niet van de Formule 1 houden – zij die op zondagmorgen in stilte hun oor te luisteren leggen bij het radioprogramma Vroege Vogels waar zij zich ergeren aan de onderbrekingen die het vogelgekwetter het zwijgen opleggen ten faveure van een enthousiaste commentator die de verrichtingen van Max Verstappen meermaals per uitzending met gans het volk wil delen, Radio 1 is per slot van rekening een nieuwszender – ook minder laten beïnvloeden door stressoren zoals tijdsdruk, haast en onduidelijke navigatie.

En nog is er niet genoeg onderzocht, want uit het onderzoek blijkt eveneens dat Formule 1-fans avontuurlijker rijden dan boze brievenschrijvers aan Radio 1 en meer plezier ervaren. Ze zitten het liefst zelf achter het stuur, voelen zich meer verbonden met hun voertuig en beschouwen hun auto als een verlengstuk van henzelf, waar ze met grote zorg voor zorgen. De verschillen tussen Formule 1-fans en niet-fans worden verder benadrukt door hun aanpak voordat ze de auto instappen.

Ondanks dat Formule 1-fans avontuurlijker rijden, nemen zij meer proactieve maatregelen. Zo controleren ze vaker de bandenspanning en verlichting. Chauffeurs die zich geenszins bekommeren om de Formule 1 focussen zich daarentegen meer op het vinden van parkeermogelijkheden op hun eindbestemming. Formule 1-fans rijden bovendien vaker bewust sneller dan de maximumsnelheid. Deze groep is minder gevoelig voor de mening van anderen over hun rijstijl en ervaart minder onzekerheid wanneer anderen commentaar leveren. Het rijgedrag van Formule 1-fans brengt risico’s met zich mee: zo zien ze het vaker als sport om tijd van de navigatie af te rijden.

Tot slot drie tips van Formule 1-coureur Robert Doornbos om bewuster te rijden:

Tip 1

Richt je aandacht op de binnenkant van de bocht. Kijk vooruit tijdens bochten, niet te ver, maar naar waar je naartoe wilt.

Tip 2

Blijf kalm bij naderend gevaar. Kijk naar de lege ruimte, stuur ernaartoe, en breng de auto tot stilstand.

Tip 3

Kijk minimaal 200 meter voor je uit. Gebruik eerdere ervaringen om verkeerssituaties te voorspellen.

Bron: Interpolis

GEEN REACTIES