Van de weg naar de lucht: PAL-V creëert een nieuwe drive-fly categorie met haar vliegende auto.

PRIMUS AERO
Primus Aero is in Oostenrijk aanbieder van luchtvaartdiensten.
PRIMUS AERO zorgt al meer dan tien jaar voor vliegtuigen. Daarbij nemen ze verantwoordelijkheid voor het leven en de veiligheid van anderen.
Dit is iets wat we niet licht opvatten. We houden van wat we doen omdat we van de luchtvaart houden. Ons team wordt gedreven door deze gedeelde liefde voor de luchtvaart.

PRIMUS AERO KIEST VOOR VLIEGENDE AUTO
Op 13 juli 2023 meldde de Nederlandse bouwer van vliegende auto’s PAL-V, dat Primus Aero een order heeft geplaatst.

Efficiëntere dienstverlening
PRIMUS AERO was op zoek naar een manier om te voorkomen dat zijn technici lange reizen over de weg moeten blijven maken om klanten in het Oostenrijkse berggebied te kunnen bedienen. Zij heeft in de PAL-V Liberty een geschikte oplossing gevonden.

Wat PAL-V onderscheidt in de steeds concurrerender wordende markt van geavanceerde luchtmobiliteit, is zijn vermogen om af te wisselen tussen rijden op de weg en vliegen. De PAL-V Liberty is in feite een “vliegende auto” in de eigenlijke zin van het woord.

Certificering
PAL-V bereidt zich momenteel voor op de laatste certificeringsfasen bij het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA).

Joris Wolters, directeur Marketing & Investor Relations van PAL-V, over dit nogal ongebruikelijke vliegende voertuig en de rol die het verwacht te spelen in de opkomende industrie van geavanceerde luchtmobiliteit.

Gyrocopters maken gebruik van een technologie die voor het eerst werd toegepast in de jaren 1920 door de Spaanse ingenieur Juan de la Cierva: (afbeelding)

De rotor is niet voorzien van motorvermogen omdat deze vanzelf gaat draaien door de luchtstroom van de voorwaartse richting. Bij dit eerste model zit de propellor aan de voorkant.

Geen helicopter!
Een autogiro (letterlijk: vanzelfdraaiend) of molenvliegtuig is een vliegtuig dat een motorloze rotor heeft. Een andere naam is gyrocopter.

De PAL-V Liberty is in wezen een auto uitgerust als een gyrocopter.

Gyrocopters maken gebruik van een niet-aangedreven rotor die voor lift zorgt door zijn autorotatie.


Propellor aan de achterkant
De PAL-V Liberty wordt tijdens de horizontale vlucht ook aangedreven door een propeller aan de achterkant. Het voertuig kan door de operator snel worden omgeschakeld van automobiel naar vliegtuig. De Pal-V heeft een bereik van 400 kilometer en kan in de vliegmodus snelheden tot 180 km/u bereiken.

eVTOL?
Menig multinational is momenteel druk in de weer met het ontwerpen van alternatieven voor de PAL-V. Maar doorgaans kiezen zij voor het ontwerpen van “een elektrisch verticaal start- en landingsvliegtuig”. Deze gebruiken elektrisch vermogen om op te stijgen, te vliegen als een zweefvliegtuig en te landen: eVTOL. Aldus Wikipedia.
Een eVTOL heeft dus meer weg van een Drone voor personenvervoer.

Volgens Wolters behoort de PAL-V tot een categorie apart.
“Ten onrecht worden eVTOL’s vliegende auto’s genoemd, maar dat zijn ze niet echt, omdat ze nog steeds gebruik zouden moeten maken van een aantal aangewezen landings- en startplatforms,” legde hij uit in een publicatie van Aero Time.

“De Pal-V is een deur-tot-deur-oplossing. Dit in tegenstelling tot andere geavanceerde luchtmobiliteitsconcepten zoals eVTOL’s.” voegde Wolters eraan toe.

Bedrijven zoals Terrafugia, dat in 2017 werd overgenomen door de Chinese autofabrikant Geely, en Aeromobil, dat in februari 2023 failliet ging, zijn al vele jaren bezig met ontwikkelingen, maar zijn er tot nu toe niet in geslaagd hun model in productie te brengen.

Andere startups die de markt van de “vliegende auto” hebben verkend zijn Alef Aeronautics, dat onlangs een Special Airworthiness Certification kreeg van de Federal Aviation Administration (FAA) en AKSA. In juli 2023 begon AKSA begonnen met het FAA-certificeringsproces en slechts een paar dagen later kreeg het van het Amerikaanse Department of Motor Vehicles (DMV) toestemming om het eerste voertuig in deze categorie dat op de openbare weg mag rijden.

Bewezen technieken
Wat betreft de certificering van de PAL-V Liberty benadrukte Wolters dat het voertuig is ontworpen om alleen gebruik te maken van reeds bewezen en geteste technologieën.

We maken alles zo dat het vanaf het begin voldoet aan het bestaande regelgevingskader, in plaats van te verwachten dat we dit achteraf moeten veranderen,” zei hij, verwijzend naar de eVTOL startup scene.

EASA
De PAL-V Liberty ondergaat momenteel het certificeringsproces bij het EASA binnen het CS-27 kader voor kleine rotorvliegtuigen. Wolters deelde mee dat hij verwacht dat het vliegtuig eind 2024 klaar zal zijn voor levering.

De PAL-V Liberty wordt momenteel aangedreven door een traditionele benzinemotor, dezelfde die in veel conventionele auto’s wordt gebruikt. Maar in de toekomst kan het mogelijk worden aangepast aan andere soorten brandstoffen of zelfs elektrische batterijen.

Het Nederlandse bedrijf kijkt naar twee belangrijke markten voor zijn product.
Allereerst daar sprake is van stedelijke luchtmobiliteit, waar het kan worden gebruikt door exploitanten die lucht- (en weg-)taxidiensten aanbieden.
Voorts is daar de particuliere markt.

PAL-V richt zich op bestaande piloten in de algemene luchtvaart, maar kijkt ook naar mensen die op dit moment geen vliegbrevet hebben, met name eigenaren van kleine bedrijven en ondernemers die verleid kunnen worden door de flexibiliteit die dit concept biedt en de middelen om het te betalen.

De verkoopprijs zal tussen de €350.000 en 500.000 liggen.

80% van degenen die een pre-orders hebben geplaatst, zijn nieuwkomers in de luchtvaart,” legt Wolters trots uit.

1200 EXEMPLAREN PER JAAR
Nadat het certificeringsproces succesvol is afgerond, wil PAL-V, dat tot nu toe volledig is gefinancierd door particuliere investeerders en verschillende family offices, binnen een periode van vijf jaar tot 1.200 exemplaren per jaar produceren.

Pal-V is Partner van Findinet.

GEEN REACTIES