Schade schuldloze derde sneller afgehandeld

Schade inzittene sneller afgehandeld
© Px

Wie niet achter het stuur zit en als inzittende betrokken raakt bij een ongeluk, kan voortaan direct de schade regelen met de verzekeraar van het voertuig waarin hij of zij zit. De ALV van het Verbond van Verzekeraars heeft ingestemd met deze aanpassing van Bedrijfsregeling 7 ‘Schuldloze Derde’. Dit betekent dat de schade voor inzittenden van motorvoertuigen veel vlotter en efficiënter kan worden afgehandeld, omdat je na een aanrijding meteen weet welke verzekeraar de (letsel)schade gaat behandelen. De nieuwe regeling geldt voor alle schades vanaf 1 april 2017 en is bindend voor alle verzekeraars die lid zijn van het Verbond.

Elk jaar lopen circa 65.000 verkeersdeelnemers letsel op. Ongeveer één op de vijf letselschadeslachtoffers in het verkeer is een in- of opzittende. De regeling heeft dus betrekking op mensen die geen schuld hebben aan een aanrijding. Aansprakelijkheid – wie reed wie nu precies aan? – hoeft voor de (letsel)schadeafhandeling van inzittenden niet meer te worden uitgezocht.

(Verbond van Verzekeraars)