In 2014 voor half miljard euro schade door miljoenenbranden

In deden zich 129 grote branden voor met een geraamde schade één miljoen euro of meer. De meeste branden vinden plaats bij productie- en fabricagebedrijven.

Registratie

Dat blijkt uit de registratie van miljoenenbranden door de bij het NIVRE aangesloten expertisebureaus en door verzekeraars. De 129 branden in 2014 zorgden voor een totale schade van €495 mln. Dit is weliswaar flink lager dan 2013 (totale schade van €636,5 mln), maar wel aanzienlijk hoger dan de jaren daarvoor.

Verdeling

Het overgrote deel van de miljoenenbranden heeft een schadebedrag tussen de één en twee miljoen euro. Bij 19 branden lag dit tussen de twee en drie miljoen euro, bij 18 grote branden tussen de drie en vier miljoen euro en bij zes branden tussen de vier en vijf miljoen euro. Van de resterende 13 miljoenenbranden kende er vijf een schadebedrag tussen de vijf en tien miljoen euro, vier tussen de tien en 25 miljoen euro en vier van meer dan 25 miljoen euro.

Grote schades

De grootste ‘klapper’ was een brand bij een fabriek in het noorden van het land: 85 miljoen euro. Andere grote incidenten waren branden bij een logistiek bedrijf (45 mln euro), een industrieel bedrijf in het midden van het land (30 mln euro), een bedrijfspand in het westen (26 mln) en een industrieel bedrijf in het oosten (22 mln).

Productiebedrijven

De meeste grote branden deden zich in 2014 voor bij productie- en fabricagebedrijven en andere ondernemingen binnen de industriële sector (29%). Op ruime afstand volgen branden in woningen, inclusief woningboerderijen: (12%), agrarische bedrijven (10%), de horeca (9%) en bedrijfspanden (7%).

Bron: persbericht NIVRE