Hypotheker en Hypotheek Visie in pilot flexwerkhypotheek

© pixabay

Intermediairketens de Hypotheker en Hypotheek Visie hebben zich aangesloten bij de pilot om flexwerkers, uitzendkrachten en payrollers meer kans op een hypotheek te geven.

De pilot startte in 2015 op initiatief van CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) en arbeidsmarktonderzoeksbureau Intelligence Group. Ook geldverstrekkers Obvion en Florius sloten destijds aan. De pilot wordt verlengd.

Kern van het initiatief is de zogeheten Arbeidsmarktscan van de Intelligence Group. Het uitgangspunt van deze scan is dat er bij het bepalen van de risico’s niet alleen naar het arbeidsverleden van hypotheekaanvragers wordt gekeken, maar vooral naar de kansen om in de toekomst voldoende inkomen te verwerven. Geldverstrekkers accepteren de uitkomst van de arbeidsmarktscan als extra zekerheid voor flexwerkers met een korte arbeidshistorie. De scan is niet gebonden aan een werkgever en is onafhankelijk van de aard van een dienstverband.

CMIS en de Intelligence Group stellen dat door de pilot de kans op een hypotheek voor deze groepen in de afgelopen anderhalf jaar ‘flink is toegenomen’ maar kwantificeren dit verder niet.