De lessen van ‘Alphen aan den Rijn’

‘Het grootse gevaar is routine.’ Dat ziet Marco Zannoni van verzekeringsmakelaar Aon als belangrijkste les van het inmiddels beruchte kraanongeval in Alphen a/d Rijn.

Het betreffende bedrijf Peineman, onderdeel van het bouwconsortium, had veel ervaring met allerlei facetten rond dergelijke projecten. ‘Maar de puzzelstukjes pasten niet naadloos in elkaar. Dat heeft men zich bij het werk in Alphen a/d Rijn onvoldoende gerealiseerd’, stelt Zannoni in het voorjaarsnummer van NARIMagazine, het ledenblad van de branchevereniging van risk en insurance managers.

Zannoni ziet het ongeluk als een ‘game changer’. ‘Niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor de hele sector en de keten. Men heeft zichzelf opnieuw moeten uitvinden.’ Een dergelijke ramp had elk bedrijf kunnen overkomen, blijkt volgens Zannoni uit analyses. Ondanks allerlei kwaliteitscontroles, goed opgeleid personeel en ervaring, concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat alle betrokken partijen in de keten scherper hadden moeten zijn.

‘Je kunt altijd nog kwaliteitsslagen maken’, vindt Zannoni. ‘Wat zijn de bijzondere aspecten en hoe kijk je met elkaar naar risico’s? Continu scherp blijven: wat is hier anders, bijzonder. Dat moet iedereen in de keten zich terdege realiseren.’

Zanoni, directielid bij Aon-dochter COT (Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement) blikt op het jaarcongres van de NARIM op 18 mei in Den Haag, in een speciale workshop terug op het ongeval. Daarnaast zal verzekeraar Delta Lloyd op deze dag in een paneldiscussie terugkijken op de wijze waarop de claims naar aanleiding van het ongeval zijn afgehandeld.

Bron: NARIMagazine