Adviseur wil serviceprovider die ruime keuze biedt uit marktaanbod

De winnaars op een rij. Foto: Sabine Keijzer.

Serviceproviders die verzekerings- en hypotheekadviseurs daadwerkelijk in de gelegenheid stellen om hun klanten een breed aanbod uit de markt aan te bieden, genieten de voorkeur. Ook serviceproviders die korte lijnen bieden om met acceptanten en schadebehandelaars te overleggen, worden steeds aantrekkelijker. Dit blijkt uit het DFO-rapport Performance Serviceproviders 2018. Jaarlijks meet Bureau DFO de waardering die financieel advieskantoren toekennen aan de serviceproviders waarvan ze gebruik maken.

De kernbehoeften van de adviseur liggen volgens Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO, op de volgende gebieden:

• Een zo breed mogelijk aanbod van in de markt beschikbare producten en aanbieders
  • Goede software om de verschillen in condities en voorwaarden te vergelijken
  • Efficiënte processen voor offertes en aanvragen

Opvallend is, dat er beduidend minder waarde wordt gehecht aan technologische voorzieningen om klanten online inzicht te geven in de producten die ze via de adviseur hebben afgesloten.

Risico’s moeilijk onder te brengen
Veel adviseurs ervaren dat verzekeringsmaatschappijen hun resultaten trachten te verbeteren door hun kosten te verlagen en het technisch resultaat te verbeteren. Dit leidt ertoe dat minder frequent voorkomende risico’s moeilijker zijn onder te brengen. Maar ook “normale” risico’s lijken alleen te worden geaccepteerd met extra uitsluitingen, merken adviseurs op. Een van de adviseurs omschreef dit als: “Zelfs bij de aanvraag voor een brandverzekering van een betonnen bunker onder water krijgen veel acceptanten het tegenwoordig al benauwd.”

Schaalvergroting bij aanbieders
Ook wordt het bij steeds meer aanbieders lastiger wordt om rechtstreeks contact te krijgen met acceptanten en schadebehandelaars. Dit komt door een combinatie van schaalvergroting, uitstroom van deskundige medewerkers en de wens tot verhoging van efficiency. Serviceproviders die adviseurs korte lijnen bieden om met hun acceptanten en schadebehandelaars te overleggen, worden daarmee voor kantoren steeds aantrekkelijker.

Eerst eisenpakket formuleren
“We zien dat veruit het grootste deel van de kantoren aangeeft dat de inschakeling van een serviceprovider van (relevante) positieve invloed is op het rendement van het kantoor”, aldus Jurjen Oosterbaan. “Ik denk dat dit onderzoek opnieuw laat zien dat de adviseur er goed aan doet om eerst te bepalen wat zijn wensen zijn en dan kijkt welke serviceprovider hoog scoort op juist de elementen die relevant zijn voor het kantoor. Zoek je een serviceprovider voor schadeverzekeringen algemeen of juist voor specifiek zakelijke schadeverzekeringen? Zo’n onderscheid levert bijvoorbeeld al verschillen op wie voor jou de ‘beste’ service provider is.”

Hoogste waardering
Ten slotte is aan de adviseurs gevraagd welke serviceprovider zij het hoogst waarderen. Dit levert de volgende uitkomsten op. Voogd & Voogd wordt door de respondenten voor de 10e maal als beste grote serviceprovider schade gekozen.
De Hypotheekadviseur wordt door de respondenten voor de derde maal op rij als beste kleine serviceprovider hypotheken gekozen.
De Financiële Makelaar wordt door de respondenten voor de derde maal in de afgelopen vier jaar als beste serviceprovider hypotheken groot gekozen.
In de categorie Serviceproviders schade klein liggen ANAC en ACURA dicht bij elkaar. Voor specifiek schadeverzekeringen zakelijk is SUREbusiness met voorsprong de hoogst gewaardeerde serviceprovider.
VCN Krediet Service wordt in de categorie Serviceprovider (consumptief) krediet het hoogst gewaardeerd.

Aan het DFO-rapport Performance Serviceproviders 2018 namen bijna 600 financieel advieskantoren deel die in meer dan 1500 waarnemingen de daadwerkelijk ondervonden dienstverlening van ‘hun’ serviceproviders op meer dan 40 punten waardeerden.

Bron: Bureau DFO

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.