Hoe staat het met de Wetgeving die betrekking heeft op gebruik van e-VTOL’s en Vliegende auto’s?

Door Gepubliceerd op: 22 september 2025

EU REGELGEVING

Financiële sector beperkt geraakt door CSDDD, Verbond reageert teleurgesteld

© Bru-nO, Pixabay

1) Regelgeving en certificatie

  • EASA heeft Special Conditions for VTOL aircraft opgesteld.
    Dat zijn technische eisen voor luchtwaardigheid, specifiek voor VTOL toestellen.
  • Onlangs (2025) is er nieuwe regelgeving (Acceptable Means of Compliance / Guidance Material) geïntroduceerd om “manned vertical take-off and landing capable aircraft” (VCA’s) beter te reguleren. Dit omvat dingen als operaties (hoe de toestellen mogen vliegen), beschikbaarheid van landingsplekken (vertiports), energiebeheer, en hoe dat in het luchtverkeer past.
  • Er wordt gewerkt aan wet- en regelgeving om eVTOLs / innovatieve luchtmobiliteit in te passen in de bestaande luchtvaartregels, licenties, luchtverkeersbeheer etc.

2) Infrastructuur & operationele platforms

  • In Nederland is er activity rond digitale goedkeuring van vluchten: bijv. Twente Airport gaat een platform inzetten (van Altitude Angel) waarmee drone-operators (en straks mogelijk ook eVTOL-piloten) vluchten kunnen aanvragen, betalen, etc. binnen gecontroleerd luchtruim. Dat is een stukje luchtverkeersbeheer / UTM (Unmanned Traffic Management) dat nodig is.
  • Er zijn Nederlandse bedrijven betrokken bij eVTOL / VTOL / drone-technologie. Bijvoorbeeld Avy is actief met VTOL-drones (voor levering, nooddiensten etc.).
  • Er zijn Nederlandse partijen die werken aan infrastructuur (vertiports etc.), en er is aandacht voor beleidskaders (veiligheid, milieu, geluid, etc.) waarmee eVTOLs in steden kunnen worden
    gebruikt.SPECIFIEK VOOR NEDERLAND
    1) Actieve bedrijven / spelers
    Avy B.V.
    is een bekend voorbeeld. Ze maken VTOL-vastvleugeldrones (fixed-wing VTOL) zoals de Avy Aera.
  • Op het gebied van infrastructuur: Bayards Vertiports wordt genoemd als Nederlandse speler op gebied van vertiports.
  • Ook is er Conscious Aerospace, een Nederland-gebaseerde startup die werkt aan water-elektrische (hydro-electric) voortstuwing, met plannen iets op Rotterdam-The Hague Airport.

2) Overheidsbeleid, samenwerking & demonstraties

  • Zoals gezegd, Twente Airport werkt aan het digitale platform voor vluchten, wat een belangrijke stap is voor operatie in gemengd luchtruim (mensen en drones/eVTOLs) veilig te laten samenkomen.
  • Er is belangstelling in Nederland voor het combineren van duurzaamheid, mobiliteit in stedelijke gebieden, en innovatieve transportoplossingen — eVTOLs passen goed in die ambitie. Maar de feitelijke inzet is (nog) niet grootschalig.

WERK AAN DE WINKEL

  • Er is nog geen volledig operationeel eVTOL-airtaxi-netwerk in Nederland. De certificering van toestellen, operationele regels, vergunningen, etc., moeten allemaal in orde zijn.
  • Geluidsoverlast, milieuaspecten, veiligheid & acceptatie door publiek zijn belangrijke hindernissen.
  • Infrastructuur moet nog ontwikkeld worden: vertiports, oplaadstations, de integratie in het luchtverkeersysteem (UTM / ATM) etc.
  • Regelgeving moet soms verder verfijnd worden, met name op het niveau van deelstaten/steden, vergunningen, lokale luchtvaartautoriteiten.

SAMENVATTING

Nederland is zeker betrokken en vooruitstrevend in de ontwikkeling en voorbereiding op eVTOLs / VTOLs/Urban Air Mobility. EASA werkt aan passende regels in de EU, er zijn bedrijven die technologie ontwikkelen, en de infrastructuur & luchtverkeermanagement raakt in steeds grotere mate klaargemaakt. Maar we zitten nog in de fase van ontwikkeling, pilots, regelgeving & infrastructuur, niet in grootschalige commerciële toepassing.

 

Deel dit bericht, kies uw platform!

Hans van Ommen

Hans van Ommen