Commissie Financiële Dienstverlening in de clinch met Nu.nl

Commissie Financiële Dienstverlening in de clinch met Nu.nl

Een artikel over verzekeringsadvies op Nu.nl is de Commissie Financiële Dienstverlening in het verkeerde keelgat geschoten. De brancheorganisatie reageert met een open brief om de in haar ogen karikaturale afschildering van het beroep van intermediair recht te zetten.

“De reden waarom wij graag op dit artikel willen reageren is vanwege het beeld dat de media consequent schetst van tussenpersonen; een overbodige schakel voor simpele verzekeringsproducten voor het gezin. En dat het als consument onnodig is daar provisie voor te betalen”, schrijft CFD-voorzitter Edwin Herdink.

In het betreffende artikel wordt inderdaad amper een woord gerept over het nut van de intermediair. Merkwaardig genoeg is het alleen de woordvoerster van het Kifid, Marie-Christine Reusken, die zuinigjes opmerkt dat in bepaalde ingewikkelde situaties “een tussenpersoon een toegevoegde waarde (kan) hebben”. Wat ze vervolgens direct ondergraaft door te zeggen dat het voor de gewone consument “niet zo ingewikkeld” is om verzekeringen voor inboedel en aansprakelijkheid zelf te vergelijken en aan te passen, om de lezer daarna te verwijzen naar de gratis vergelijkingstools van de Consumentenbond, Pricewise of Independer.

Zo’n opmerking kun je als CFD-voorzitter natuurlijk niet laten passeren. Herdink veegt in zijn brief dan ook de vloer aan met het Kifid (“Als ‘Consumentenridder’ hadden we van het Kifid toch een veel genuanceerder standpunt verwacht”), met de genoemde Pricewise en Independer (“het zijn gewoon commerciële partijen die winst willen maken”), de Consumentenbond, die in zijn ogen appels met peren vergelijkt, en de Nu-journalist zelf.

Herdink vervolgt: “Het artikel raakt de kern niet, het zet onafhankelijke tussenpersonen onterecht in de verkeerde hoek, de aangehaalde sprekers en links zijn niet representatief en de traditionele prijsfocus maskeert wat de echte reden is om te kiezen voor een onafhankelijk tussenpersoon.”

De sterkste passage in zijn open brief is die met het concrete praktijkvoorbeeld; daaruit blijkt kristalhelder de propositie van de verzekeringsadviseur. En dan de imposante stellingname dat “consumenten zonder onafhankelijke tussenpersoon jaarlijks tientallen miljoenen euro’s schade zouden mislopen. In 90% van de gevallen omdat consumenten blind afgaan op de beoordeling van de verzekeraar waar de polis loopt.” Daarmee toont de brancheorganisatie de kracht van haar leden.

GEEN REACTIES