Ontwerpbesluit preciseert communicatieregels pensioen

Het besluit regelt o.m. welke informatie Pensioen 1-2-3 moet bevatten, de inhoud van het UPO, de uitbreiding van het pensioenregister en de rekenregels t.a.v. het te bereiken pensioen.

In de wijziging van de Pensioenwet is ogenomen dat de startbrief wordt vervangen door Pensioen 1-2-3, de door het Verbond en de Pensioenfederatie ontworpen gelaagde informatie over de pensioenregelingen.

Pensioen 1-2-3

Om ervoor te zorgen dat de deelnemer en de sollicitant de informatie van verschillende pensioenregelingen makkelijk kan vergelijken zijn de tussenkopjes, de iconen en de volgorde van de iconen uit de Pensioen 1-2-3 verplicht.

De teksten die onder de opschriften te vinden zijn, zijn niet verplicht. Het is echter wel wenselijk dat pensioenuitvoerders zo veel mogelijk aansluiten bij de voorbeeldteksten zoals opgesteld door de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars.

UPO

Het doel van het UPO wijzigt. Het UPO zal niet langer het te bereiken pensioen bevatten: daarvoor zal een deelnemer terecht kunnen op www.mijnpensioenoverzicht.nl. Het UPO bevat informatie over de tot nu toe opgebouwde aanspraken, de waardeaangroei van het afgelopen jaar en informatie over toeslagverlening en eventuele vermindering van pensioenaanspraken in de afgelopen periode.

De modellen voor het UPO worden voortaan door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vastgesteld, nadat de Pensioenfederatie en het Verbond daartoe een voorstel hebben gedaan en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hierover advies heeft uitgebracht.

Uitbreiding Pensioenregister

Het besluit regelt op welke wijze het pensioenregister inzicht moet geven in de hoogte van het te bereiken pensioen. Dit dient op drie manieren te geschieden.

Ten eerste door het te bereiken pensioen – naast de huidige brutobedragen per jaar – weer te geven in nettobedragen per maand.

Ten tweede door het toevoegen van de mogelijkheid in het pensioenregister tot het zelf invoeren van het huidige netto inkomen per maand. Op deze wijze verkrijgt de deelnemer een referentiepunt of ijkpunt voor de hoogte van zijn pensioen.

Ten derde door het beschikbaar stellen van een instrument dat de deelnemer helpt met het bepalen van de toereikendheid van het pensioeninkomen in relatie tot de uitgaven.

Verder regelt het besluit op welke wijze het pensioenregister inzicht moet geven in de keuzes ten aanzien van het pensioen. In ieder geval moeten ten aanzien van het ouderdomspensioen de indicatieve gevolgen van het vervroegen of het uitstellen van de pensioeningangsdatum worden getoond.

Ook wordt bepaald op welk wijze het pensioenregister inzicht verschaft in belangrijke gebeurtenissen. In ieder geval moet ten aanzien van overlijden de gevolgen voor het nabestaandenpensioen worden getoond op het moment van de uitvraag, na beëindiging van de deelneming en na pensionering.

Verder bevat het besluit regels met betrekking tot de actualisering van de gegevens over pensioenaanspraken en pensioenrechten in het pensioenregister. Het is van belang dat deze gegevens vaker worden geactualiseerd dan nu het geval is.

Het pensioenregister wordt stapsgewijs uitgebreid. Het besluit bevat daarom regels over de fasering van de uitbreiding.

Rekenregels

Op dit moment wordt via een nominaal bedrag gecommuniceerd over het te bereiken pensioen. Een dergelijk nominaal bedrag geeft de deelnemer echter geen inzicht in de koopkracht en de risico’s van zijn pensioeninkomen. Het besluit schrijft een rekenmethodiek voor die drie pensioenbedragen opleveren die een beeld geven van de koopkracht en de risico’s van het toekomstig pensioeninkomen. Deze regeling is gebaseerd op de voorgestelde wetswijziging die drie scenario’s voorschrijft: een pessimistisch, een verwacht en een optimistisch scenario.

De pensioenbedragen voor het te bereiken ouderdomspensioen die de rekenmethodiek oplevert, zijn gecorrigeerd voor de verwachte inflatie en derhalve uitgedrukt in euro’s van nu.

Het is de bedoeling dat alle pensioenuitvoerders (dus pensioenfondsen, verzekeraars en premiepensioeninstellingen) van dezelfde rekenregels uitgaan. Daardoor kunnen de uitkomsten van verschillende pensioenuitvoerders goed bij elkaar opgeteld worden in het pensioenregister. En daardoor zijn ook de uitkomsten van verschillende regelingen onderling vergelijkbaar.

Verder stelt het besluit nadere regels met betrekking tot onder meer:

  • Informatie over toeslagverlening
  • Informatie over vermindering van pensioenaanspraken en pensioenrechten
  • Verstrekken informatie voorafgaand aan pensioeningang
  • Informatie over uitvoeringskosten
  • De gegevens die pensioenuitvoerders dienen te publiceren

Wijzigingen in wetsvoorstel

Het samenstellen van dit besluit heeft mede geleid tot een aantal aanpassingen in het wetsvoorstel pensioencommunicatie. Die zijn te vinden in de Nota van wijziging.

GEEN REACTIES